תנ"ך על הפרק - תהילים נו - חומת אנך

תנ"ך על הפרק

תהילים נו

623 / 929
היום

הפרק

לַמְנַצֵּ֤חַ ׀ עַל־י֬וֹנַת אֵ֣לֶם רְ֭חֹקִים לְדָוִ֣ד מִכְתָּ֑ם בֶּֽאֱחֹ֨ז אֹת֖וֹ פְלִשְׁתִּ֣ים בְּגַֽת׃חָנֵּ֣נִי אֱ֭לֹהִים כִּֽי־שְׁאָפַ֣נִי אֱנ֑וֹשׁ כָּל־הַ֝יּ֗וֹם לֹחֵ֥ם יִלְחָצֵֽנִי׃שָׁאֲפ֣וּ שׁ֭וֹרְרַי כָּל־הַיּ֑וֹם כִּֽי־רַבִּ֨ים לֹחֲמִ֖ים לִ֣י מָרֽוֹם׃י֥וֹם אִירָ֑א אֲ֝נִ֗י אֵלֶ֥יךָ אֶבְטָֽח׃בֵּאלֹהִים֮ אֲהַלֵּ֪ל דְּבָ֫ר֥וֹ בֵּאלֹהִ֣ים בָּ֭טַחְתִּי לֹ֣א אִירָ֑א מַה־יַּעֲשֶׂ֖ה בָשָׂ֣ר לִֽי׃כָּל־הַ֭יּוֹם דְּבָרַ֣י יְעַצֵּ֑בוּ עָלַ֖י כָּל־מַחְשְׁבֹתָ֣ם לָרָֽע׃יָג֤וּרוּ ׀יצפינויִצְפּ֗וֹנוּהֵ֭מָּה עֲקֵבַ֣י יִשְׁמֹ֑רוּ כַּ֝אֲשֶׁ֗ר קִוּ֥וּ נַפְשִֽׁי׃עַל־אָ֥וֶן פַּלֶּט־לָ֑מוֹ בְּ֝אַ֗ף עַמִּ֤ים ׀ הוֹרֵ֬ד אֱלֹהִֽים׃נֹדִי֮ סָפַ֪רְתָּ֫ה אָ֥תָּה שִׂ֣ימָה דִמְעָתִ֣י בְנֹאדֶ֑ךָ הֲ֝לֹ֗א בְּסִפְרָתֶֽךָ׃אָ֥֨ז יָ֘שׁ֤וּבוּ אוֹיְבַ֣י אָ֭חוֹר בְּי֣וֹם אֶקְרָ֑א זֶה־יָ֝דַ֗עְתִּי כִּֽי־אֱלֹהִ֥ים לִֽי׃בֵּֽ֭אלֹהִים אֲהַלֵּ֣ל דָּבָ֑ר בַּ֝יהוָ֗ה אֲהַלֵּ֥ל דָּבָֽר׃בֵּֽאלֹהִ֣ים בָּ֭טַחְתִּי לֹ֣א אִירָ֑א מַה־יַּעֲשֶׂ֖ה אָדָ֣ם לִֽי׃עָלַ֣י אֱלֹהִ֣ים נְדָרֶ֑יךָ אֲשַׁלֵּ֖ם תּוֹדֹ֣ת לָֽךְ׃כִּ֤י הִצַּ֪לְתָּ נַפְשִׁ֡י מִמָּוֶת֮ הֲלֹ֥א רַגְלַ֗י מִ֫דֶּ֥חִי לְ֭הִֽתְהַלֵּךְ לִפְנֵ֣י אֱלֹהִ֑ים בְּ֝א֗וֹר הַֽחַיִּֽים׃

מאמרים על הפרק


מאמר על הפרק

מאת:

פירושים על הפרק


פירוש על הפרק

למנצח על יונת אלם וכו'. רז"ל פ"ק דסוטה דף יו"ד דרשו פסוק זה על תמר כששלחה הסימנים ליהודה והסט"א רחק הסימנים ובא גבריאל וקרבן וכשנתרחקו הסימנים נעשית כיונה אלמת לדוד מכתם שיצא ממנה דוד וכו' ע"ש ומעין דוגמא אפשר לפרש על אמו של דוד הע"ה דאמרו רז"ל דישי תבע שפחתו והיתה כונתו לטהר זרעו מאיסור מואבית והשפחה אמרה לגברת לכי נא והשתנית מזרחי"ת צפוני"ת ונתעברה מדוד הע"ה וכשניכר שהיתה הרה קמו בניה ויאסרו"ה שהיא הרה לזנונים כי בעלה אמר דזה שנים פירש ממנה והיו רוצים להרגה. ואביהם ישי פייסם להניח לולד לעבד ולא יוציאו פגם עליהם ואשת ישי לא רצתה להלבין לבעלה ולא למסור שפחתה וסבלה מרורות ודוד היה בזוי ומאוס עד שבא שמואל הנביא בדבר ה' וגלה לסודו ומשחו למלך זהו תורף דבריהם ז"ל וז"ש למנצח שהאמת נצח ובראשונה היה נטמן עד עת בא שמואל הנביא על יונת אלם אמו של דוד הע"ה שהיא כיונה שאינה מחלפת בן זוגה וחשדוה והיא כאלמת ובניה ובעלה נעשו רחוקים והיו לה לאויבים לדוד מכתם שנולד מהול וזכה לכתר מלכות וזה גרמה אמו שטהרה רעיוניה מאד וכיונה לש"ש בתכלית היושר והצדק ולכך לא היה בן תמורה אע"ג שישי חשב שהיא השפחה וכמ"ש אני בעניי בדרושים מחד מרבוואתא קמאי וז"ש למנצח שנצח האמת על יונת היא אמו של דוד האחת צנוע"ה ואת הכבוד"ה כיונת אלם שנאלמה רחוקים בעלה ובניה. והיא ביושר כונתה וצדקתה היה לדוד מכתם שזכה למלכות וזה רמז דוד הע"ה באחוז אותו פלשתים בגת להזכיר צדקת אביו ישי שמת בעטיו של נחש ואמו היא נפלאת בכונתה וצדקתה ובזכותם יצילהו ה'. חנני אלהים אפילו מדת הדין בזכות הלא אב אחד ואם למקר"א. יום אירא אני אליך אבטח שתעשה בזכות אב ואם. וחתימה מעין פתיחה אמר כי חלצת נפשי ממות שלא יהרגוני אחי שהיו רוצים להרגני עם אמי. ואח"כ הייתי בזוי וז"ש את רגלי מדחי להתהלך לפני אלהים שמשח אותי שמואל למלך. וכונת דוד המלך ע"ה שמזכיר הנסים והנפלאות הקודמות ומודה עליהן ולזה הקב"ה עושה לו נס ומצילו כמ"ש רז"ל בשוחר טוב:

תנ"ך על הפרק

תנ"ך על הפרק

תוכן עניינים

ניווט בפרקי התנ"ך